Ateitis yra dabar

Parašyta 2018 Gegužės 10 d.

Kelias iš Tel Avivo į Haifą yra tiesus ir lengvas - visai ne vingiuotas ir kalnuotas kaip į Jeruzalę, tad net nepajutau, kaip nulėkiau į pagrindinę mokyklą (7, 8, 9 klasės) - gimnaziją (10, 11, 12 klasės), kuri specializuojasi, trumpai tariant, STEM (science, technology, engineering, math).

Mane jau prie vartų pasitiko visos mokyklos vadovas bei pagrindinės mokyklos vadovė. Juos lydėjo ir vertėja - anglų kalbos mokytoja. Vos nuėjus į kabinetą manęs laukė vizito aprašas bei dienotvarkė - žiauriai smagu pajusti, kad tavęs laukė, kad tavo vizitui pasiruošė 

Mokykla yra labai sena. Ir kai sakau, kad sena, tai ji yra senesnė už Izraelį - ji buvo įsteigta Technion'o 1933 (Izraelis tik ką atšventė 70metį). Devintajame dešimtmetyje mokykloje mokėsi apie 3000 mokinių, o daug šiandienos Hi-Tech lyderių pradėjo savo kelią būtent šioje mokykloje. 
Ilgą istoriją trumpinant prieš 12 metų mokyklą perdavė savivaldybei, ir mokykla per devynerius metus vos neužsidarė. Vien, pavyzdžiui, nuo minties, kad mokinių skaičius nukrito nuo 3000 iki 250, ir man vidurius susuko. Kaip mano tėtė sako, taip sugebėt reik!

TAČIAU. Prieš trejus metus mokykla grįžo prie savo tech šaknų ir jau kitais metais mokykloje mokysis 300, o per ketverius metus siekiama, kad šis skaičius siektų 800 mokinių.

Kitais mokslo metais gimnazijos mokiniams jau bus dėstomi tokie dalykai kaip: Neurological science, Artificial Intelligence, cyber security technology ir big data. Be tradicinių dalykų, jau dabar mokiniams pagrindinėje mokykloje ugdymo turinys praturtinamas elektronikos, robotikos, programavimo, kinų kalbos bei verslumo pamokomis. Visų šių spec dalykų mokosi po pusę klasės. BET ne taip, kaip galite įsivaizduoti, kad du mokytojai, nes dvi grupės. Taip, vaikai dalinami per pusę. Bet tiesiog pusę metų viena grupė mokosi vienus dalykus, o kitą pusę - kitus. Tad (papildomi) dalykai realiai yra dėstomi ne metus, o pusmetį.

Mokiniai šioje mokykloje mokosi nuo 8:15 iki 16:00. (ei, Karalienės Mortos mokykla, sakiau, kad visai nepersistengiam su 15:30 . Žodžiu, Izraelyje reikalaujama, kad mokinys mokytųsi 36 valandas, o šioje mokykloje jaunimėlis mokosi 42val.

Kai kurie vaikai į mokyklą važiuoja iš labai toli. Pavyzdžiui, kalbėjau su berniuku, kuris važiuoja apie 1.5val. 1.5val, Karlai! Tai reiškia - jeigu dar nesuskaičiavote - kad į/iš mokyklos vaikas važiuoja 3 val kasdien. Ir taip yra ne vienam vaikui. Kai paklausiau, ar nesvarsto boarding galimybės, sako, oi, gi Izraelis maža valstybė 

Patys yra suskaičiavę, kad į jų mokyklą vaikai ateina iš 26 pradinių mokyklų (į šią mokyklą reikia laikyti stojamąjį matematikos + anglų + mąstymo egzaminą). Akcentuoja, kad, susirinkus vaikams iš tiek daug įvairių mokyklų, svarbus yra socialinės kompetencijos ugdymo elementas.

Yra ir kita bėdelė. Mergaitės. Jų čia mažai. Pavyzdžiui, trys klasėje (klasėse yra iki 25 mokinių). Klausiau, kodėl. Sako, kad tiesiog nepaduoda prašymo stoti. 

Kiekviena klasė turi savo klasės auklėtoją. Pavyzdžiui, mano gidė, anglų kalbos mokytoja, yra devintokų auklėtoja. Mokytojai dirba 36val pagrindinėje mokykloje ir 40val gimnazijoje. Klasės auklėtoja skiria 1val klasės valandėlei (aš sakau ūkis) + 1val gyvenimo įgūdžiai (lytinis švietimas (jep, klasės auklėtoja!), rūkymo/alkoholio/patyčių prevencija, savivertės auginimas ir pan.) + 2val aptarimams nuo akademinių reikalų iki klasės dekoravimo ar pasiruošimo šventėms. Dar klasės auklėtoja bendrauja su savo klase per jų pertraukėles (sakė, ir palydi per pietus iki maisto kiosko, nes savarankiškai vaikai negali išeiti iš mokyklos pamokų metu, o karštų pietų mokykloje nėra: nei atveža, nei patys gamina. Ką valgo? Sakė, nešasi pietų dėžutes. Ir dar pasakė, kad tai yra ne išimtis, o standartas Izraelyje - pagalvojau, kad įdomi informacija visiems, kurie domisi maistu mokyklose:)),žymi lankomumą, bendrauja su tėvais, įsitraukia, kai yra problemos (ir su kitais mokytojais). Ir visa tai - per tas 36 ar 40val + dar juk dėsto savo dalyką, kuriam - ypač šioje mokykloje - pasiruošti nėra vieni juokai.

Ar tai jau visos mokytojo atsakomybės? Oi, ne. Dar yra rugsėjo viduryje informacinis susitikimas su tėvais. Lapkričio mėnesį - individualūs susitikimai su tėvais, kuriuose dalyvauja ir vaikas. Tokie individualūs yra dukart metuose, nuo maždaug 16 iki 20val. Aptariami pasiekimai ir elgesys. Visi mokytojai, kurie dirba daugiau, nei 10val mokykloje, privalo ateiti į šiuos susitikimus, už juos nėra mokama papildomai, tai yra kontrakto dalis. Jeigu mokytojai dirba mažiau (šioje mokykloje tokių, kaip supratau, nėra), su jais galima susirašyti el paštu arba susiskambinti; arba - jeigu mokytojas sutinka - susitikti ~10min prieš/po jo pamokos (o ne kada tėvai gali - prie tokio mokytojo prisitaiko jau jie).

Gal JAU viskas? Ne. Tėvai gali (pa)skambinti mokytojui. Dažnai bendrauja aplikacijų ar socialinių tinklų pagalba. Žodžiu, viskas taip, kaip visame pasaulyje: darbų daugiau, nei valandų. Ir visko net ir norėdamas nei suskaičiuosi, nei apskaičiuosi. Nes, na, ar galima apskaičiuoti pokalbį su vaiku, kurį po pamokų pamatei verkiantį koridoriuje? Arba piktą tėvų skambutį vėlų vakarą. Sekmadienio medžiagos ieškojimą įdomiai pirmadienio pamokai. Diskusiją su kolega prie mokyklos vartelių apie vaiką, kuriam sunkiai sekasi. Pagalbą su problema susidūrusiam kolegai, kuris jos paprašė.

Ne veltui ir jie sakė, kad stengiasi samdyti jaunus žmones, kurie turėtų idėjų, būtų šiuolaikiški ir nestokotų polėkio, tačiau ne visi "užkimba". Be to, jauni labiau žiūri savęs 

Pavydžiui, kai mokyklai buvo sunkus metas, daug jaunų, bijodami, kad mokykla užsidarys, ir jie neteks darbo, patys išėjo. Atrodė, ir taip mokyklai sunku, o dar ir jie išėjo... Bet tie, kurie liko, šiandien džiaugiasi  Dar papildė, kad jauniems mokytojams ši mokykla ne visiems patinka, nes, na, nepatinka spaudimas kokybei, kurį patiria čia, nepatinka darbų kiekis. Sakė, kad vis atsiranda tokių, kurie pasako, kad kitoje mokykloje tai "už tą patį" būtų mažiau darbo. Bet, sako, lieka tie, kuriems čia yra gera, kuriems tinka ir patinka, kurie didžiuojasi čia dirbdami.

Dar, sakė, bėda yra tech mokytojai (robotikos, programavimo ir pan.), nes juos vilioja verslo įmonės, o mokykla niekada nepasiūlys tokių atlyginimų, kokius gali mokėti Hi-tech įmonės. Bet džiugina tai, kad vis atsiranda tokių, kurie atsikanda to kito pasaulio ir...ateina į mokyklą, nes čia mato daugiau prasmės.

Mokykloje nėra skambučių.

Mokykla bendradarbiauja su būsimais pedagogais. Kiekvieną savaitę vieną dieną ateina 10 studentų, kurie ruošiasi pamokoms, planuoja, padeda individualiai (tiems, kuriems reikia pagalbos arba tiems, kuriuos galima būtų stumtelėti dar labiau). Kai pagalvoji, na, nerealu. Nes kiekvieną savaitę. Čia tas pats, kas mūsų Gervėčių padalinys gautų kiekvieną savaitę vieną dieną 10 būsimųjų pradinių klasių mokytojų, kurie ateitų sąžiningai, ateitų pasiruošę, pažinotų vaikus ir dirbtų su jais sistemiškai. W-o-w. Tiesiog w-o-w.

Gimnazijoje per matematikos ir anglų kalbos pamokas vaikai suskirstyti ne į klases, o į lygius: pažengusiųjų, klasės lygis bei pagalbos lygis. Prasitarė, kad norėtų tik pirmųjų dviejų, bet, kita vertus, kas to nenorėtų?!

Žinot, kas man dar paliko didžiulį įspūdį? Ogi tai, kad mokykloje buvo trys...kariūnės. Pasirodo, Izraelyje trūksta mokytojų (kur netrūksta?!), ypač tiksliųjų ir gamtos mokslų. Tai štai. Mano sutikta kariūnė (su uniforma!) atlieka karinę tarnybą čia, mokykloje - dirba matematikos mokytoja. Kas jos vadovai? Du. Kuopos vadas ir mokyklos direktorius. Atsiskaito abiems, abu vertina jos darbą. Dar kita dirba socialine pedagoge.

Ne, vis dėlto man ne paliko įspūdį, o tiesiog nurovė stogą. Pasirodo, pernai ji dirbo matematikos mokytoja vienoje mokykloje, o šiemet - šioje. Dėsto matematiką septintokams ir vienuoliktokams. Ei, sakau, nesiparins tėvai, kad tik metams? Mano klausimo nesuprato  a) Tai reikia matematikos mokytojos ar ne? (duh) ir b) 21a, nieko nebėra amžiams - mus apibrėžia kaita ir adaptabilumas. Ir dar man patinka dirbti mokytoja, - pridūrė. O direktorius pajuokavo, kad kitą kartą, kai pasimatysim, ji jau gal dirbs čia matematikos mokytoja BE uniformos.

Išeinant prie mano vertėjos-anglų kalbos mokytojos pribėgo jos auklėtinė (devintokė) ir kažką pasakė. Jai nuėjus, mokytoja man ir sako: ji prašė Jums dar pasakyti, kad "šitoje mokykloje mes rūpime mokytojams". Tuo viskas ir pasakyta 

Mokykla įsikūrusi jai nepritaikytose patalpose, nes tiesiog šis pastatas buvo tuščias. Tačiau jie džiaugiasi atviromis erdvėmis ir netikėtomis galimybėmis, kurias suteikia šis pastatas.

Fizikos pamoka. Beje, būtent ši mokytoja ir yra tokia, apie kokias rašiau: dirbo versle, tačiau nusprendė ateiti į mokyklą ir čia atrado save.

Matematikos mokytojas, kuris visiškai atsisakė vadovėlių ir pratybų ir dirba vien tik pagal tai, ką randa online, ypač Khan Academy. Jo nuomone, dirbti vien "iš vadovėlio" šiandien jau yra labai blogai.

"Visų galų mokytoja". Jaunutė, užsidegusi, dėsto tris ar keturis dalykus ir turi dailės būrelį, kurį lanko daug vaikų ir kuris yra labai mėgiamas. Kaip pasakojo man dvi mokinės: mes ten einame atsipalaiduoti.

Kariūnė-matematikos mokytoja ir dvi mokinės. Aš jums sakau. Stogą nurovė.

Šitas mokytojas - irgi metęs darbą Intel ir štai, dirba mokykloje, dėsto programavimą. Kai matai tiek daug gerųjų pavyzdžių, tai nori-nenori atsistato optimizmo klodai.

Ši devintokų klasė atsakė į mano klausimus, o aš - į jų.

Karalienės Mortos mokykla durys  Ir open space biblioteka. Ir tiesiog šachmatai.

Kad klasė būtų tvarkinga 

Čia, jei ką, tai aš skraidinu tą droną - mokyklos direktorius įsidėjo į savo fb




 

PASIMATUOK SODELĮ