„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visi įrašai

Antrieji metai
2008 02 01

Esu savarankiškas, užsispyręs ir žinau, ko noriu!

„Mano!” IR „Paaats!” turbūt geriausiai apibūdina šį amžių. Geriausiai prisimenu kaip krikšto dukra atvažiuodavo į svečius ir – lipdama laiptais – pasipiktinusi šaukdavo padėti norintiems tėveliams: „Papiiii!” 🙂 Taigi nenuostabu, kad bene išskirtiniausiais dvimetukų bruožas yra jų didžiulis noras būtų savarankiškais. Žinoma, tėvus vargina nuolatiniai „mano”, „ne” ir „pati”, bet…tiesiog reikia pergyventi šį periodą.

Kitas dvimetukų „perliukas” – nuotaikų kaita. Mažylio juokas gali virsti pykčio ašaromis per keletą sekundžių. Dvimetukai taip pat nepaprastai mėgsta tyrinėti pasaulį (gali pusvalandį stebėti šliaužiančią „saigę” (sraigę), stumdyti daiktus, traukti, pripilti, išpilti, paliesti, paragauti ir pan.)

Dvimetukai pasitiki savimi ir maždaug žino, ką gali ir ko negali. Trečiaisiais gyvenimo metais vaikai stypteli į ūgį ir praranda tą tokį nepaprastai mielą kūdikišką putlumą. Be to, keičiasi valgymo įpročiai: dažnai suprastėja apetitas ir pradeda atsirinkinėti maistą: tai neskanu, tai negražiai atrodo, tai nenori..lyg to jums ir trūko!

Šio amžiaus vaikai labai prisirišę prie artimųjų. Jie išbando naują veiklą ir tyrinėja aplinką, tačiau drąsiai jaučiasi tik tada, kai esate netoliese. Dvimetukai jau pradeda domėtis kitais vaikais, tačiau dar nelabai moka su jais bendrauti. Pavyzdžiui, norėdamas apkabinti draugą per daug jį suspaudžia/parverčia arba norėdamas paglostyti trinkteli iš peties: ir fiziškai, ir socialiai jie yra pačioje brendimo pradžioje, todėl dar reikės nemažai mokyti kaip tinkamai reikšti savo jausmus – net ir pačius švelniausius ir nuoširdžiausius.

Fizinė raida:

-10-17kg

-81-101cm

– turi jau beveik visus dantukus

– savarankiškai (prisilaikydamas) lipa aukštyn/žemyn laiptais

– moka savarankiškai valgyti šaukštu

– mėgsta liesti, uostyti, ragauti

– mėgsta stumti, traukti, pripilti ir išpilti

– mėgsta skaityti ir savarankiškai verčia knygos lapus

– moka sudėti vieną ant kito 4-6 daiktus

– mėgsta piešti ir su kreidelėmis, ir su flomasteriais

– dauguma dvimetukų šiais metais atsisako sauskelnių ir išmoksta eiti į tualetą

– savarankiškai vaikšto

– moka eiti atbulai

– moka mesti ir ridenti kamuolį

– moka atsitūpti

– moka atidaryti spintas, stalčius ir pan.

– pasilenkia paimti daiktus neprarasdamas pusiausvyros

Kognityvinė raida:

– Mėgsta pasakas, paprastus eilėraštukus, daineles, pirštukų žaidimus

– Kalba 2-3 žodžių sakiniais

– Įvardina žaisliukus

– Niūniuoja ir bando savarankiškai dainuoti

– Mėgsta „skaityti”

– Gali parodyti, kur akytės, ausytės, nosytė ir kitos pagrindinės kūno dalys

– Kartoja žodžius

– Domisi daiktų paskirtimi ir kaip jais naudotis

Socialinė ir emocinė raida:

– dažniau žaidžia ŠALIA kitų vaikų, o ne SU jais

– yra nedrąsus, kai aplink nepažįstami žmonės

– mėgsta daryti tai, ką daro tėvai ir taip, kaip daro jie

– lengvai susierzina

– meilūs: apsikabina, pabučiuoja, prisiglaudžia

– pyksta, kai norite padėti

– išbando paprastus įsivaizduojamuosius žaidimus: pavyzdžiui, kalba telefonu, užsimaukšlina mamos kepurę ir pan.

– turi labai stiprų nuosavybės jausmą: gali pasidalinti žaisliuku, tačiau iškart pulti į ašaras ir norėti jo sau

– jam reikia laiko, kad pereitų nuo vienos veiklos prie kitos. Jeigu norite išvengti konfliktų, pradėkite raginti vaiką iš anksto

– vis dar dažni pykčio priepuoliai, kurie yra jo negebėjimo išreikšti tai, ką jaučia, žodžiais, rezultatas

– gali atrodyti agresyvus ir net piktybinis

– gali būti nepaprastai reiklus ir užsispyręs

– gali niokoti daiktus ir aplinką, kai užpyksta

– tikisi, kad skirsite jam visą savo dėmesį; yra pavydus

– turi baimių ir neretai sapnuoja košmarus

– turi humoro jausmą, lengvai galite jį prajuokinti

– rengimasis, dantų valymas, plaukų šukavimas jam – įdomi veikla, todėl išnaudokite šį laikotarpį savipagalbos įgūdžiams ugdyti ir internalizuoti

– negeba ramiai sėdėti ir susidomėti žaidimu ilgiau, nei kelios minutės (nebent tas susidomėjimas iš tiesų yra jo paties)

Patarimai dvimečių tėvams:

– pasirūpinkite, kad namai būtų saugūs jūsų mažyliui – dvimečiai yra didesni ir gerokai protingesni, nei metinukai, tačiau į bėdą pakliūti gali vienodai greitai:)

– Kiekvieną dieną garsiai skaitykite paprastas pasakas ir istorijas. Leiskite vaikui pačiam versti lapus. Labai tinka knygelės su dideliais paveikslėliais ir kietais (arba gero popieriaus) lapais

– Lavinkite vaiko kalbą. Patys su vaiku kalbėkite taisyklingai, tačiau jo netaisykite ir neverskite kartoti. Pavyzdžiui, jei vaikas sako: „noju sučių”, sakykite: „nori sulčių?”

– Kartu stebėkite aplinką: klausykite, kaip „urzgia” siurblys, kaip laša iš krano vanduo, kaip loja šunys, griaudi griaustinis, praūžia lėktuvas, įsijungia signalizacija, skrenda drugelis, lesa paukštelis ir pan.

– Leiskite jums padėti: kartu tvarkykite žaisliukus, rūšiuokite skalbinius, šluokite grindis. Gal dabar atrodys, kad vaikas daugiau trukdo ir užima daugiau laiko, tačiau visa tai atsipirks su kaupu, kai jau norėsite, kad vaikas tvarkytųsi pats. Kalbėkite su juo apie tai, ką darote: „dabar sulankstysime tėtės kelnes”, „šluokime PO stalu, o po to iššluosime PO kėde, gerai?”

– Plėskite vaiko žodyną. Jei jis pasako: „Mano pagalvė”, sakykite: „taip, minkštutė tavo pagalvė” ir pan.

– Kai duodate pasirinkti, leiskite rinktis iš dviejų: „kurias kelnes vilksies: žalias ar raudonas?” ir t.t.

– Kai vaiką ištinka pykčio priepuolis, išlikite ramus. Kai kuriems vaikams padeda, jei juos apsikabini, kitiems – jei nekreipi dėmesio.

– Pasirūpinkite, kad vaikui pasiekiamoje vietoje būtų popierius, spalvotas popierius, spalvinimo knygelės (tik nesakykite, ką jis turi su jomis daryti ir nemokykite „gražiai” spalvinti)

– Pasistenkite nedaryti už vaiką: nepiešti, nelipdyti. JIs daug daugiau išmoks, jei atpalaiduos fantaziją ir darys pats, o ne stengsis padaryti taip, kaip jūs. Tyrimai teigia, kad tai net stabdo vaiko tobulėjimą

– Tik nesitikėkite, kad jūsų dvimetis dalinsis ir lauks savo eilės. Dabar jiems svarbiausia – savipagalbos įgūdžiai ir kalbinė raida. Socialiai priimtinų bendravimo būdų jis išmoks, tačiau tam reikia laiko

– Jeigu yra poreikis, leiskite vaikui žaisti vienam, suteikite jam erdvės. Kartais tam tinkamiausia – sena didelė kartoninė dėžė arba staltiese apdengtas stalas (vaikas žaidžia po juo)

– Stebėdami dvimetuką, pamatysite, kuri ranka ima dominuoti, tačiau – tai pamatę – neskatinkite visko daryti ta ranka. Tai ateis savaime 4-5 vaiko gyvenimo metais

– Skatinkite vaiko fizinė raidą: nupirkite mažas kopėtėles, dėžutes, traukiamus ir stumiamus žaisliukus, žaislus, ant kurių jis gali sėdėti, suptis, spirtis, spyruokliuoti ir pan.

– Padėkite vaikui išmokti priežasties-pasekmės ryšį: tegul pripila, išpila, renka, duoda, slepia, ieško ir pan.

– Žaiskite mėgdžiojimo žaidimus: tegul vaikas daro tai, ką darote jūs. Sekite pasakas, kuriose ryški seka (pavyzdžiui, „Ropė”)

– Mokykite vaiką klausyti nurodymų, vis paprašykite tai uždaryti duris, tai ką nors atnešti ir pan.

– Mokykitės kuo daugiau žaidinimų, pirštuočių, eilėraštukų ir dainelių

– Sudarykite sąlygas žaisti su smėliu bei vandeniu. Šio amžiaus vaikams patinka žaisti „purvinus” žaidimus, tačiau jie tikrai nepaprastai daug išmoksta maišydami, sijodami, pildami bei lipdydami