Grįžti į blogą
vasario 17

Kraustome vaiką iš savo lovos.

Kažkaip manau, kad lengviausia „susitarti“ su kūdikiu. Na, jie tikriausiai trumpiausiai verkia pratinami miegoti vieni ir savo lovoje ir ...mažiausiai priešinasi :D Kaip sakant, nei atsistos, nei lovytėje patrepsės, nei šauks mama... Viens, du – ir yra! Nors, kaip sakant, apie tai kalbėti negaliu, nes anokia čia ekspertė, kai...nė vienas mūsų vaikais taip ir nemiegojo lovytėje! Tačiau...aš galiu pasakyti, kad iš tiesų yra bent trys būdai pripratinti vaiką miegoti atskirai. Kaip pasirinkti tinkamiausią? Ogi pagalvokite apie save ir apie savo vaiką – kas tinkamiausia JUMS. Kokie tai būdai?
„Kietasis“: paguldot vaiką į lovą ir išeinat. Ignoruojate ašaras ir protestavimą. Jeigu vaikas išbėga iš kambario, nuvedate jį atgal ir pasakote, kad jau laikas miegoti, ir jis turi miegoti. Dar radau kelių specialistų nuomonę, jog dar geriau įstatyti prie durų vartelius – tada durys nebus uždarytos, vaikas nebus užrakintas, tačiau iš kambario išeiti negalės. Žodžiu, jokios išeities... „Kietasis“ būdas – kol suveikia – pareikalauja daug tėvų „susiėmimo“ ir kainuoja nemažai vaiko ašarų, tačiau sakoma, kad jis suveikia ganėtinai greitai ir yra ganėtinai efektyvus. Šis būdas, kaip sakant, ne man, bet, matyt, kažkam veikia, jei apie jį diskutuoja ir jį rekomenduoja specialistai.
„Laipsninis“: Paguldote vaiką, tačiau pasakote, kad grįšite pas jį po penkių minučių. Ir, žinoma, grįžtate: apkamšote, paklostote, pabučiuojate ir...vėl išeinate. Vėl pažadate grįžti. Grįžimo laiką vis ilginate. Galų gale vaikui pabos laukti, ir jis užmigs.
„Švelnusis“: esate kambaryje kartu su vaiku, tačiau su juo nekalbate ir negulite kartu. Pavyzdžiui, pasistatote kėdę šalia jo lovos ir laukiate, kol jis užmigs. Kitą vakarą kėdę statote šiek tiek toliau. Idealiu atveju, vaikas išmoksta užmigti pats, kol jūs pamažiukais išjudate iš jo kambario! Mes šį metodą išbandėme, tačiau mes dar ilgai sėdėjome koridoriuje užsidegę šviesą, kad Morta mus matytų pro praviras duris. Na, pliusas tas, kad daug knygų perskaitėme!
Beje, kaip tik šiomis dienomis radau sausio mėnesį patvirtintus (JAV) skaičius, kiek vaikui per parą reikia miego:
- iki 11 mėnesių – 14-15val
- iki ketverių metų – 12-14val
- iki septynerių metų – 11-13val
- pradinukams – 10-11val
Žinoma, nereikia pamiršti dar ir to, kad kiekvieno vaiko poreikiai yra individualūs. Pavyzdžiui, mūsų Vilhelmui (7m) reikia daugiau miego, nei Mortai (4m). Jeigu jis neišsimiega, jam iš tiesų yra blogai, o Morta tuo tarpu tiesiog būna piktesnė, jei neišsimiega ir „atsigriebia“ savo, kai tik gali.
Kokie įpročiai daro įtaką vaiko miegui?
TARKITE GRIEŽTĄ NE PRIEŠ MIEGĄ ŠIEMS ĮPROČIAMS (VEIKSMAMS):
- televizoriui
- video/kompiuterių žaidimams (reikia baigti žiūrėti/žaisti likus bent 30min (o dar geriau – valandai) iki ėjimo miegoti ritualų pradžios)
- dūkimui
- sočiai vakarienei (pavalgyti reikėtų likus daugiau, nei valandai iki ėjimo miegoti ritualų pradžios)
- valgyti/gerti maistą/gėrimus, kuriuose yra kofeino
Kodėl svarbūs ėjimo miegoti ritualai?
a) Vaikai mėgsta įprastus perėjimus iš vienos veiklos į kitą
b) Įprasti ritualai leidžia vaikams pasijusti savo dienos „kontroliuotojais“, t.y. jie jaučia, kad žino, kas vyks, o tai suteikia saugumą
c) Vaikai, kurie jaučiasi nesaugūs, sunkiai užmiega
Kokie gali būti ėjimo miegoti ritualai?
- susitvarkote
- pažaidžiate ramų stalo žaidimą
- išsimaudote vonioje (nors nerekomenduojama maudytis likus mažiau, nei valanda iki užmigimo)
- apsivelkate pižamą
- išsivalote dantukus
- prie lovos pastatote puodelį su vandeniu, kad tuoj po šviesos užgesinimo neišgirstumėte: noriu gerti!
- Pritemdykite šviesas (tamsa skatina melatonino, miegą sukeliančio hormono, išsiskyrimą)
- Skaitykite. Patarimas: iš anksto susitarkite, kiek skaitysite, kad nebūtų: dar, darrrrr, darrrrrrrrrrrr
- Tyliai pasikalbėkite, tačiau ne per ilgai.
- Tegul atsigula į lovytę su mylimuku, pasako jam labanakt
- Prieš išeidami padainuokite lopšinę, pabučiuokite, žodžiu, turėkite atsisveikinimo ritualą
Galiu papasakoti, ką darome mes (dažniausiai):
- 19val valgome vakarienę
- Kol gaminu vakarienę, vaikai susitvarko žaislus, susideda kuprines, padengia stalą
- Pavalgome ir...einame ruoštis miegelio: prausiamės, valomės dantukus (kai maudomės, tai maudomės prieš vakarienę)
- Turime (su mergaitėmis) ypatingą pižamų ritualą: jos atsigula ant lovos, ir aš stipriu mostu nutraukiu pėdkelnes...jau kiek juoko! Tada Morta atneša Gertrūdai sauskelnes, abi mergaitės užsivelka pižamas. Tuo metu berniukai savo nešvarius rūbelius sudeda į nešvarių skalbinių dėžę ir prie savo lovų susideda rūbelius rytdienai.
- Kai visi pasiruošę, einame skaityti. Šiuo metu Augustas ir Vilhelmas skaito su tėte, o Morta ir Gertrūda – su manimi. Na, juk literatūra labai skiriasi! Aš skaitydama užgesinu didžiąją lempą ir uždegu lempą prie lovos: sulendame visos trys po antklode, sukrentame ant pilvų, abi merginos man iš šonų ir…skaitome!
- Kai paskaitome, aptariame dienelę. Paprastai prašau Mortos pasakyti, kas labiausiai jai tądien nepatiko ir kas labiausiai tądien patiko. Tada – tėtė ateina atsibučiuoti su mergaitėmis, o aš einu atsibučiuoti su berniukais.
- Kadangi mergaites migdome, t.y. būname kambaryje, kol jos užmiega (vieną dieną Gabrielius, o kitą dieną aš), tai arba aš lieku, arba Gabrielius, o kitas...einame tvarkyti savo reikalų!
Beje, šiek tiek faktų apie MIEGO TRŪKUMĄ: jei trūks miego, vaikas bus ne tik irzlesnis. Net ir vienos valandos miego trūkumas pradinukui gali reikšti daug prastesnius rezultatus mokykloje. Tyrimų duomenimis, vaikas „regresuoja“ net dvejais metais! O jaunesniems nei trejų metų vaikams miego trūkumas gali reikšti ir elgesio, ir kognityvines problemas PRADINĖSE KLASĖSE. Skaičiau tik ištrauką, tai negaliu pasakyti, kaip tai atsispindi, tačiau vaikai, kuriems trūksta miego:
- nesusikaupia
- sumažėja kūrybiškumas
- sutrinka atmintis
- elgesys tampa hiperaktyvus
- 86proc padidėja tikimybė, kad vaikas susižeis (atskleidė 2001 atliktas tyrimas Italijoje)
- 30proc sumažėja natūralus vaiko imunitetas (San Diego Universiteto tyrimas)
- Sutrinka vaiko augimas (išgydžius miego sutrikimus, vaikai dažnai ūgteli – tai leidžia daryti išvadą, kad ir tie vaikai, kurie nemiega tiek, kiek reikėtų, neauga taip, kaip galėtų)
- Čikagos universitete atlikti tyrimai leidžia teigti, kad tie, kurie nepakankamai miega, yra labiau linkę susirgti diabetu ir/arba nutukti
- Louisville universitete atlikti tyrimai leidžia teigti, kad mokyklose pasiekia geresnių rezultatų tie, kuriems netrūksta miego, nes tada vaikas geriau sprendžia problemas, geriau koncentruojasi, geriau reiškia savo mintis ir yra kūrybiškesnis
Miego trūkumas veikia vaiko sveikatą, saugumą, vystymąsi, mokymąsi, elgesį... Taigi...vaikui (ir jums!) labai svarbu išsimiegoti. Linkiu sėkmės (ir sau) pratinant vaiką užmigti patį ir linkiu ramių naktų.
O gal jūs jau pripratinote? Ką darėte? Kaip pavyko???
Nuotrauka: mollypop "My little darlings"