Grįžti į blogą
rugsėjo 10

Penkiametis

Griežti, bet teisingi...penkiamečiai

Penkiamečiai yra linksmiausi, veikliausi ir entuziastiškiausi iš visų ikimokyklinio amžiaus vaikų. Jiems labai patinka planuoti ir spręsti, kas už ką atsakingas. Jie jau kalba apie geriausią draugą, tačiau jis nuolat keičiasi, nes šio amžiaus vaikai dar neturi gerų socialinių įgūdžių. Kas dar yra „normalu“ penkiamečiui?

Fizinė raida:

  • 14-26kg svoris
  • 100-122cm ūgis
  • Per parą reikia 10-11 valandų miego
  • Gali prarasti pirmuosius pieninius dantis
  • Gali pats apsirengti (jei reikia pagalbos, tai labai nedaug)
  • Gali šokinėti per šokdynę
  • Moka išmesti kamuolį virš galvos
  • Moka pagauti nuo žemės atšokusį kamuolį
  • Moka važiuoti dviračiu su pagalbiniais ratais ir jau gali išmokti važiuoti dviračiu savarankiškai
  • Moka naudotis peiliu ir šakute
  • Moka kirpti palei liniją
  • Jau aišku, ar vaikas kairiarankis, ar dešiniarankis
  • Gali peršokti per neaukštas kliūtis

Intelektualinė raida:

  • Pažįsta pagrindines spalvas
  • Žino savo adresą ir telefono numerį
  • Supranta, kad visose istorijose yra pradžia, vidurys ir pabaiga
  • Mėgsta pasakoti savo sukurtas istorijas. Mėgsta fantazuoti.
  • Supranta, kad knygos skaitomos iš kairės į dešinę ir iš viršaus į apačią
  • Mėgsta mįsles ir juokelius
  • Piešia gyvūnus, žmones ir daiktus
  • Mėgsta apvedžioti ir/arba kopijuoti raides
  • Gali rūšiuoti daiktus pagal dydį
  • Pažįsta kai kurias raides ir kai kuriuos skaičius
  • Supranta sąvokas „daugiau“, „mažiau“, „tiek pat“, „prieš“, „po“(laike), „virš“, „po“(erdvėje)
  • Suvokia skaičių iki 10 kiekybinę išraišką (ne tik skaičiuoja, bet ir supranta, kiek yra, pvz, „4“)
  • Domisi priežastimis ir pasekmėmis

Socialinė ir emocinė raida:

  • Sugalvoja žaidimus su paprastomis taisyklėmis
  • Organizuoja vaikus ir žaislus žaidimui
  • Dar ne visiškai skiria fantaziją ir realybę
  • Jau yra pajėgus laukti savo eilės ir pasidalinti, tačiau ne visada nori tai daryti
  • Dažnai yra selektyvus, pasirinkdamas vaikus žaidimui. Į žaidimą priima TIK geriausius draugus
  • Kad patrauktų jūsų dėmesį, pradeda keiktis arba kalbėti apie „aną galą“
  • Mėgsta vadovauti – kartais iki kraštutinumo. Labai nemėgsta pralaimėti.
  • Nori išbandyti naują veiklą ir nebijo rizikuoti
  • Nori PATS priimti sprendimus. Nuolat bando jūsų autoritetą.
  • Jau pastebi kitų vaikų emocijas. Atsiranda pirmieji empatijos požymiai.
  • Nori būti suaugęs. Giriasi jaunesniems ir silpnesniems, koks jis didelis/stiprus/šaunus ir pan.
  • Pradeda suprasti, kas yra teisinga, o kas – ne, tačiau supratimas dar labai ribotas
  • Supranta ir gerbia taisykles. Dažniausiai klausia leidimo.
  • Moka duoti ir imti. Džiaugiasi šiuo gebėjimu
  • Dažnai mėgsta kolekcionuoti
  • Kartkartėm nori pabūti vienas

Patarimai penkiamečių tėvams:

  • Sudarykite vaikui sąlygas lakstyti, šuoliuoti, šokinėti – jis turi išlieti per dieną susikaupusią energiją. Jei ji nebus išlieta, vaikas ją panaudos „kovai“ su jūsų tvarka, taisyklėmis ir pan.
  • Neperskaitykite pasakos pabaigos. Tegul vaikas papasakoja savo versiją.
  • Užduokite kuo daugiau „kas atsitiktų, jeigu..?“ klausimų. Pvz., kas būtų buvę, jei pasakoje apie tris paršiukus būtų buvę penki, o ne trys paršiukai?
  • Kadangi penkiamečių jausmai labai užaštrinti, ir jie mėgsta dramatizuoti situaciją, padėkite jiems surasti žodžių situacijai apibūdinti: tau liūdna, kad reikia eiti namo; tu piktas, nes mokytoja nubaudė tave, o tavo draugo nenubaudė...ir t.t.
  • Stebėkite (arba paprašykite auklėtojos, kad pastebėtų), kaip jūsų penkiametis bendrauja su kitais vaikais. Mokykite jį paprašyti, derėtis, susitarti ir atsiprašyti, nes visos šios bendravimo subtilybės jam dar sunkiai įkandamos.
  • Stenkitės, kad pagyros ir bausmės būtų LABAI konkrečios, nes šio amžiaus vaikams itin svarbios taisyklės ir tvarka: Aš tave nubaudžiau, nes tu trenkei broliui; Aš nepaprastai džiaugiuosi, kad tu sudėliojai savo žaidimus.
  • Sudarykite sąlygas, kad jūsų penkiametis – esant reikalui – galėtų pabūti vienas. Tai gali būti šiltos grindys vonioje arba kartoninė dėžė nuo šaldytuvo, tačiau vaikas turi turėti tokią galimybę.
  • Stenkitės, kad vaikas būtų užimtas. Nebijokite duoti jam namų ruošos darbų. Tai laikas, kada vaikas labai nori jums padėti. Praleidę progą, vėliau neprisiprašysite. Tegul tai tampa įpročiu, kol vaikas nori tai daryti. Penkiametis gali nunešti indus į kriauklę, iššluoti grindis (nesvarbu, kad jums gali tekti – jam užmigus – jas peršluoti), susilankstyti rūbus, susitvarkyti savo kambarį be jūsų pagalbos, surūšiuoti skalbinius, padengti stalą ir t.t.

Verta pabrėžti, kad kiekvienas vaikas vystosi savo tempu ir nėra dviejų penkiamečių, kurie būtų identiški. Tačiau jeigu matote, kad jūsų vaikas sunkiai telpa į tai, kas yra vadinama „norma“, vertėtų pasikonsultuoti su pedagogu arba psichologu. Tai nereiškia, kad jūsų vaikas turi bėdų, tačiau – jei turi – kuo anksčiau bus pastebėta, tuo geriau!

Augustas (5m):”Kai užaugsiu, žmonos ir vaikų neturėsiu. Turėsiu gerą butą, mašiną, motorolerį“. Tėtė: „Tu manai, kad mes su mama blogai padarėme, jog turime tave, brolį, sesę?“ Augustas: „Ne, man patinka brolis ir sesė. Bet AŠ tai tikrai vaikų ir žmonos neturėsiu!”.

Filipas (5.5m): „Kai užaugsiu, būsiu diplomatas!” Auklėtoja: „O ką diplomatai daro?“ Filipas: „Dirba ambasadoje“. Auklėtoja: „O ką jie dirba?“ Filipas: „Vadovauja!”

Luiza (5m): “Aš labiausiai mėgstu ledus. Ledai yra pieno produktas.“ Auklėtoja:“Taip, šaunuolė! Jei valgysi pieno produktų, bus stiprūs kauliukai ir dantukai“. Luiza:“Taaaaaip. Ir akys bus didelės“.

STALO ŽAIDIMAS „JONUKAS IR GRYTUTĖ“. Kadangi penkiamečiai jau gali sutelkti dėmesį gan ilgai, pats laikas pradėti (jei dar nepradėjote) žaisti stalo žaidimus. JONUKAS IR GRYTUTĖ geras žaidimas tuo, kad nereikia „bent“ trijų-keturių žaidėjų – jį galima žaisti dviese. Jonuko ir Grytutės užduotis yra pabėgti iš raganos namelio ir sėkmingai nukeliauti iki Finišo. Vaikams padeda šluotos ir raktai, tačiau vaikus gaudanti ragana gali vaikščioti visomis kryptimis. Žinoma, svarbiausia – kad nepagautų ragana, nes pagautas žaidėjas iškrenta iš žaidimo. Žaisdami žaidimą prisiminsite pasaką (kurią prieš arba po žaidimo galima perskaityti), pasikartosite spalvas ir kryptis (dešinė/kairė; pietūs/šiaurė/vakarai/rytai; aukštyn/žemyn ir pan.) bei smagiai ir turiningai praleisite žiemos popietę!