Grįžti į blogą
rugsėjo 04

Ruošiamės į vaikų darželį IV dalis

http://www.alfa.lt/straipsnis/144344

DISCIPLINA DARŽELYJE. Darželio programoje turi būti numatyta, kokios disciplinos nuobaudos yra taikomos darželyje. Tačiau jūs tiesiog galite to paklausti auklėtojos arba direktorės. Bet kuriuo atveju jokios kalbos apie fizines bausmes negali būti! Lygiai taip pat pedagogas neturėtų gėdyti vaiko ar šaipytis iš jo (čia, beje, yra emocinis smurtas – šiuo metu labiau paplitęs Lietuvoje nei fizinis!).

Geriausia yra akcentuoti tai, kas leidžiama, o ne tai, kas draudžiama. Puiku, jei pedagogas sako: ,,Koridoriumi mes vaikštome!“, o ne ,,nebėgiok koridoriumi!“ Vaikai yra energingi ir smalsūs (o ne neklaužados) – tikra retenybė toks vaikas, kurį palikę namuose be priežiūros, namus (ir vaiką) rasite tokius pačius, kokius palikome! Pedagogai turėtų nurodyti vienokio ar kitokio vaikų elgesio pasekmes ir nubrėžti aiškias ir nekintančias ribas. Tačiau svarbiausia, kad taisyklės būtų aiškios vaikams; kad iš pedagogo balso ir elgesio būtų matyti, kad jis gerbia ir supranta vaikus. Pedagogas neturėtų nei kalbėti su vaiku „iš aukšto“ (juk jis mažas), nei be paliovos ir be pagrindo jį girti (nes to prašo vadovybė).

PABAIGAI.

Geras darželis turėtų džiaugtis, jei tėvai rodo iniciatyvą, ir skatinti jus būti darželio veikladraugiais. Nepamirškite kalbėtis su vaiko auklėtoja, su direktore – tegul užsimezga šilti, draugiški santykiai. Jei galite, pabūkite savanoriai vaiko grupėje. Žinau, kad daug labiau norisi per „mamadienį“ susitvarkyti prisikaupusius savo reikalus, tačiau tą dieną pabūkite su vaiku – taip ne tik padėsite auklėtojai, bet ir geriau su ja susipažinsite, pamatysite vaiko dienos rutiną, perskaitysite keletą pasakų daugiau, nei šiaip išgirstų grupės vaikai, galbūt tuo virusu pažaisti su vaikais grupėje ,,užkrėsite“ ir daugiau tėvų, nes į namus grįžęs mažylis būtinai papasakos, kad draugo mama skaitė pasaką, piešė ir net statė pilį kartu su jais ir, aišku, jis labai norėtų, kad kitą kartą ateitų jo mama ar tėtis. Galbūt jūs mokate groti kokiu instrumentu, arba iš medžio išdrožti arkliuką, o galbūt galėtumėte atsinešti statoskopą ir visi kartu pasiklausytumėte vaikų širdutės plakimo, pasisvertumėte, pasimatuotumėte, išsiaiškintumėte, kuris aukščiausias ar lengviausias.

O pabaigoje apžiūrėtumėte keletą rentgeno nuotraukų ir nupieštumėte savo rankos kaulus! Kad ir kokia būtų jūsų profesija, tikrai turite kuo pasidalyti su vaikais, o jie jūsų apsilankymo nepamirš labai ilgai. Kai dalijatės savimi ir savo šeima, visi įgauna neįkainojamos patirties.

Be to, kūrybingiems pedagogams visada praverčia plastmasinės dėžutės (sudėti kaštonams, akmenukams, kuriuos po to skaičiuos vaikai), kartoniniai ritinėliai, likę nuo tualetinio popieriaus (iš jų galima daryti stebuklus), kiaušinių dėžutės (ohoho, kokie iš jų padaromi traukiniai ir vikšrai; į juos galima dėti skaičiuojamas pupas, žirnius), senos atvirutės (daryti dėlionėms, koliažams), pakavimo popieriaus likučiai, seni puošnūs drabužiai ir sugedęs fenas ar plaukų suktukas (nukirpus laidą puiki priemonė žaidžiant „namus“) ir pan. Tik paklauskite!

Dauguma darželių vadovų daro viską, kad kuo daugiau tėvelių prisidėtų prie tėvų komiteto veiklos, buria ikimokyklinės įstaigos aktyvą, kad padėtų ieškoti finansinių resursų, dalyvautų talkose. Pasistenkite rasti tam laiko, kad ir kokie ,,svarbūs“ pareigūnai ar verslininkai esate. Nustebsite, kiek džiaugsmo tai atneš ir jums, ir jūsų mažyliui!

Apibendrindama išskirčiau šešis pagrindinius veiksnius, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį renkantis ugdymo įstaigą (jei neradote, o darželis patiko, pasistenkite, kad jūsų iniciatyva darželis visa tai įsigytų):

1. Darželio grupė neturėtų būti perpildyta. Diena turėtų būti organizuojama taip, kad vaikas galėtų žaisti ir savarankiškai, ir grupėje. Grupėje turėtų būti švaru ir saugu.

2. Pasiekti visus žaislus ir visas priemones vaikas turi turėti galimybę tik panorėjęs. Žaislai ir priemonės turi būti sudėti į jiems skirtas dėžutes, kad vaikams būtų lengva juos rasti, o po to sutvarkyti.

3. Darželis turi džiaugtis savo ugdytinių darbeliais – jie turi puošti sienas ir koridorius (beje, vaikų akių lygyje). Ir keičiami tie darbeliai turi būti bent jau kartą per mėnesį, o ne kartą per pusę metų!

4. Darželio kiemas turi būti aptvertas ir saugus – kad vaikas negalėtų vienas išeiti iš darželio teritorijos. Žaidimų aikštelės turi būti tvarkingos, smėlio dėžės uždengtos (gali būti tiesiog polietileno plėvele, prispausta akmenukais, jei nėra lėšų dangčiams).

5. Turite pajusti, kad pedagogui patinka dirbti su vaikais, kad jis čia eina lavinti, ugdyti, mokyti ir auklėti mažylių, o ne kaip lažą. Tik įėję į grupę turėtumėte pasijusti, tarsi seniai čia esate laukiamas.

Jeigu jūsų vizitas buvo sėkmingas, nes radote viską, ko tikėjotės, pats metas pedagogui užduoti šiuos klausimus:

- Kokia yra jūsų grupės dienotvarkė?

- Kiek vaikų yra grupėje? Ar turite asistentų? Ar jums padeda šeimininkėlė?

- Kokia jūsų darbo darželyje patirtis? Koks jūsų išsilavinimas?

- Kaip padedate vaikams, kurie sunkiai išsiskiria su tėvais?

- Jei mano vaikas sunkiai adaptuosis, ar jam reikės papildomos pagalbos, ar galėsite mums apie tai pranešti, kad galėtume drauge ieškoti sprendimų?

- Ką darote, kai vaikai susipyksta / susimuša? Kokios jūsų grupėje taisyklės?

- Ar galėčiau paskaityti jūsų darželio programą?

- Kiek laiko vaikai kas dieną būna lauke? Kokiu oru neinate į lauką?

- Kada turėčiau nevesti vaiko į darželį (ar kai jis susloguoja, ar tik pakilus temperatūrai)? Ką darote, jei vaikas suserga darželyje?

- Kaip galėčiau padėti jums įgyvendinti programą?

- Kaip bendraujate su tėvais (ar rašote sienlaikraštį, ar siunčiate elektroninį laiškutį ir pan.)?

- Ar praktikuojate „atvirų durų“ politiką (savanorystę)? Ar priimtumėte, jei kartkartėmis norėčiau padirbėti grupėje?

Jei atsakymai jums patiko, o ir nuojauta kužda, kad pasirinksite teisingai, neabejokite – tikriausiai šis darželis patiks ir tiks jūsų vaikui! Sėkmės!

Nuorodos į kitas šio straipsnio dalis:

Ruošiamės į vaikų darželį I dalis

Ruošiamės į vaikų darželį II dalis

Ruošiamės į vaikų darželį III dalis