„Vaikystės sodas“

Pagalbos
vaikui centras

„Vaikystės sodas“
Kontaktai
„Vaikystės sodas“

Visos akimirkos

„Vaikystės Sodas” tarptautiniame projekte EDUCAS
2019 09 06

2018 metų rudenį  „Vaikystės Sodas” buvo pakviestas dalyvauti tarptautiniame projekte – EDUCAS, kuris truks trejus metus, ir kurio pagrindinis tikslas yra draugiškos aplinkos, atsižvelgiant į įvairius vaikų ir šeimų poreikius, kūrimas ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Projektui pasibaigus, atrinkta mokslininkų komanda kartu su ugdymo inovacijų centrais Italijoje, Lietuvoje ir Belgijoje, teiks rekomendacijas Europos komisijai apie draugiškos aplinkos kūrimą ikimokyklinio ugdymo įstaigose Europoje.  Visi projekto dalyviai yra ISSA organizacijos nariai.

Projekte dalyvauja Belgijos, Italijos ir Lietuvos mokslininkai bei atrinkti praktikai, tarptautinė  „Step by step” asociacija (ISSA). Didžiuojamės, jog savo patirtimi ir įžvalgomis galime prisidėti prie vaikų aplinkos gerinimo. Daugiau apie ISSA ir EDUCAS projektą rasite čia: https://www.issa.nl/educas

Projektą  EDUCAS Lietuvoje kuruoja Ugdymo inovacijų centras. UIC yra neformaliojo švietimo institucija skleidžianti į vaiką ir į šeimą orientuoto ugdymo teorines, ir praktines idėjas visose Lietuvos švietimo sistemos pakopose.

„Vaikystės Sode” vyko tėvelių ir pedagogų fokus grupių diskusija, kurios metu buvo aiškinamasi, ką  apie ugdymo įstaigose esančias aplinkas galvoja tėvai ir pedagogai, kaip jų nuomone tos aplinkos susijusios su ugdymu ir vaikų priežiūra. Tėvų fokus grupėje buvo aptarta, kokia tėvų nuomone, turėtų būti ideali ikimokyklinio ugdymo įstaiga. Tėveliams, kurie dalyvavo diskusijoje yra itin svarbi ne tik fizinė, bet ir emocinė aplinka. Jie džiaugėsi, kad „Vaikystės Sode” yra matomas kiekvienas vaikas, su juo bendraujama kaip su suaugusiu ir atsakingu žmogumi. Džiugu tai, kad su kiekvienu vaiku pasisveikinama, į jį kreipiamasi vardu, ryšys personalizuojamas, – kalbėjo tėveliai. Tėveliams patinka, kad Vaikystės Sode vaikai susiduria su namų apyvokos daiktais: „Smagu, kad vaikai turi galimybę žaisti lauko virtuvėlėse su tikromis keptuvėmis ar puodais. Sodelyje visi mūsų atnešti daiktai gali įgauti naują kvėpavimą” – pasakojo mažylio-šnekučio mama. Tėveliai pastebėjo, kad  „Vaikystės Sode” net fizinė aplinka formuojama taip, kad svarbiausia įstaigoje yra vaikai.

Projekto EDUCAS pradžia

Pirmasis susitikimas su EDUCAS projekto partneriais įvyko 2018 m. gruodį Gento mieste, Belgijoje. Kur buvo pristatomi projekto tikslai bei planas. Į šį susitikimą vyko  „Vaikystės Sodo” steigėja  A. Landsbergienė bei ugdymo vadovė Emilija Malinauskaitė.

Vaikui palankios aplinkos kūrimas  „Vaikystės sode”

Nuo pat  „Vaikystės Sodo” įsikūrimo, vaiko aplinkai buvo skiriamas ypatingas dėmesys. Viena iš šakninių programų, kuri buvo įkvėpimu kuriant  „Vaikystės Sodo” ugdymo programą, yra Reggio Emilia (Italija) programa. Pagrindinis Reggio Emilia filosofijos principas, jog vaikas ugdosi liesdamas, klausydamas, matydamas, girdėdamas, bendraudamas, tyrinėdamas. Būtent Reggio Emilia programa kalba apie tai, jog aplinka vaikui – trečiasis pedagogas. Ugdanti aplinka visada yra patogi vaikui – jis gali jam reikalingus daiktus pasiekti, jie yra padėti vaiko akių lygyje (pvz., knygos), vaikas turi galimybę klasėje žaisti ir mokytis skirtinguose kampeliuose, skirtingose kūno padėtyse (sėdint ant kilimo, gulint ant žemės, piešiant po stalu ar sėdint prie stalo ir etc.), o ugdymo priemonės yra lavinančios kūrybinį mąstymą (medinės kaladėlės, antrinės žaliavos, įvairios gamtinės medžiagos, pieštukai, kreidelės, popierius ir etc.), atsisakoma įprastinių pirktinių žaislų. Patiems mažiausiems vaikams ugdymas plėtojasi per pojūčius, todėl klasėse naudojame pojūčių dėžes, kuriose gausu gamtinių medžiagų, bei šviesos stalus.

2015 m. pavasarį  „Vaikystės Sodas” dalyvavo Toskanos (Italija) universiteto mokslininkų sukurtame projekte TALE, kuriame didžiausias dėmesys buvo skiriamas vaikų iki trejų metų ugdymui bei tinkamos aplinkos kūrimą. Tad projekto eigoje  „Vaikystės Sodo” mažylių-šnekučių klasėse atsirado pačių mokytojų pagamintos pojūčių sienelės, uždari stendai vaikų darbeliams vaikų akių lygyje, veidrodėliai (vienur kabantys ant sienos vaiko lygyje, kitur kabantys prie lubų ir darantys įvairiausius atspindžius).

„Vaikystės Sodui” augant, atsirado ir Namų centrai, kurie tapo vaikų vieni mėgiamiausių, nes būtent ten vyksta laisvas vaidmeninis žaidimas, leidžiantis imituoti suaugusių santykius, gyvenimiškas problemas bei jų sprendimus, kurti savitus žaidimus čia ir dabar.

Dar vienas aplinkos projektas – į jo kūrimą buvo įsitraukusios visos Sodelių bendruomenės – kiemai, kurie praturtėjo skambančių puodų, vandens/smėlio sienomis, lauko virtuvėlėmis su tikrais tėvų atneštais puodais ir keptuvėmis, šaukštais ir lėkštelėmis.  „Vaikystės Sodo”, kaip ir Reggio Emilijo kieme, vaikai kuria žaidimus naudodamiesi natūraliomis priemonėmis: medžio pjaustiniais, mulčiu, smėliu, kankorėžiais, akmenukais, pagaliukais ir pan.

Apsilankymas Italijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose.

2019 metų birželį „Vaikystės Sodo” komanda keliavo į Parmą, Italiją. Šios kelionės metu pristatėme „Vaikystės Sodo” praktikas bei suradome naujų idėjų, kaip galime gerinti vaikų aplinką. Kelionės metu aplankėme Parmos universitetą, Parmos ir Torino  ikimokyklinio ugdymo įstaigas.