Grįžti į blogą
gegužės 30

Vaikas turi teisę pykti, bet negali skriausti kito

Tėvai vis dažniau domisi, koks auklėjimas yra palankesnis jų atžaloms, kaip tai veikia jų raidą, kaip reaguoti į konfliktines situacijas bei taikiai sutarti. Nemažai šeimų stengiasi elgtis demokratiškai ir taip ugdyti vaikų atsakomybę, pasitikėjimą savimi, bendruomeniškumą.

Apie demokratiją mokykloje, arba teisių ir pareigų dermė

Vaikams paaugus, ieškoma mokyklos, kuri pratęstų bei papildytų šį didžiulį tėvų darbą. Tokiu pasirinkimu gali tapti Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje įsikūrusi Karalienės Mortos mokykla, kurioje bendraujama remiantis demokratiniais principais. Konfliktų sprendimas lavina diplomatijos įgūdžius Demokratija galima apibrėžti kaip pusiausvyrą tarp laisvės ir drausmės. Karalienės Mortos mokykloje ji pirmiausia reiškia, kad stengiamasi išlaikyti pusiausvyrą tarp vaiko teisių ir pareigų.

„Pavyzdžiui, mokinys turi teisę pykti, bet negali skriausti kito. Taigi mokytojas, sustabdęs muštynes, vaikui sako: „Suprantu, kad labai supykai. Bet mes negalime mušti klasės draugų, todėl aš tave sustabdžiau. Turi išspręsti šią situaciją ir atitaisyti padarytą skriaudą. Kaip tai padarysi?" Kai konfliktų nevengiama, kai jie priimami kaip natūrali bendravimo dalis ir sprendžiami, vaikai ir į vėlesnį savo gyvenimą išsineša vertingus diplomatijos įgūdžius: mokosi apginti savo poreikius, atsižvelgdami ir į kito žmogaus teises", - sako Karalienės Mortos mokyklos psichologė Kotryna Brundzaitė.

Karalienės Mortos mokykloje mokomasi turėti, išsakyti bei argumentuoti savo nuomonę, tuo pat metu suprantant, kad kitas gali manyti kitaip.

Štai pradėdami naują temą mokytojai dažnai klausia mokinių, kas labiausiai domintų, ką jiems rūpi sužinoti, ir ruošia pamokas pagal vaikų iškeltus klausimus. O kai visa klasė svarsto, ar penktadienį praleis Botanikos sode ar Drugelių muziejuje, sprendimui priimti pasitelkiamas balsavimas. Anot K. Brundzaitės, tokiu būdu vaikai įgyvendina savo teisę rinktis, bet kartu ir pareigą elgtis taip, kaip nusprendė dauguma. Tuomet vaikas į gyvenimą išeina žinodamas, jog neturi su visais sutikti, bet turi visų išklausyti.

Suteikite galimybę rinktis

Vaikai turi natūralų poreikį būti atsakingi, priimti sprendimus, ir šis poreikis auga drauge su jų amžiumi bei galimybėmis. Todėl, kai atsižvelgiama į vaiko nuomonę bei jausmus, kai jis jaučiasi išgirstas, jis lengviau išgirsta ir suaugusįjį.

„Karalienės Mortos mokykloje mokinys gali rinktis, kaip sėdės per pamoką: prie stalo ar ant kilimo, su draugais ar vienas. Vaikai patys žino, kaip jiems yra lengviau ramiai išsėdėti, ir kada kyla mažiau noro trukdyti pamoką ar suptis ant kėdės. Suteikę galimybę rinktis, matome, kad vaikai pajėgūs nuspręsti tikrai nemažai dalykų: kokiu būdu jie atliks projektą, kurį mėgstamą sportininką pristatys, kaip pasitiks po ilgos ligos į klasę grįžtantį draugą", - teigia K. Brundzaitė.

Mums, suaugusiesiems, tenka pareiga atskirti, kurie pasirinkimai atitinka vaikų jėgas, o kurie dar yra jiems per dideli. Tai žinodami galime įtraukti vaikus ir į buities darbus - taip mokydami juos savarankiškumo. Karalienės Mortos mokykloje pradinių klasių mokiniai patys dengia savo klasės pietų stalą, numato, kiek maisto patys suvalgys, to maisto įsideda, o pavalgę nusineša indus bei susitvarko valgymo vietą. Tokie gyvenimiški įgūdžiai suteikia vaikams nepriklausomybės, pasitikėjimo savimi, ir neleidžia manyti, kad viską už juos turėtų padaryti tėvai.

„Leisdami laiką demokratiškoje aplinkoje, vaikai išmoksta pagarbos – gerbti tiek save, tiek ir kitus. Jie supranta, jog yra laikas, kai galime žaisti, ir laikas, kai turime tvarkytis. Arba kad teisė laisvu laiku skaityti knygeles neatskiriama nuo pareigos paskaičius jas tvarkingai susidėti, - įsitikinusi Karalienės Mortos mokyklos psichologė K. Brundzaitė. - Kai šios taisyklės įsigalėja, patys mokiniai pasidaro didžiausi tvarkos saugotojai. Dėl to Karalienės Mortos mokykloje lieka daug laiko smagiems atradimams bei džiaugsmui tiesiog būti kartu, turėti draugų, smalsauti ir mokytis apie įdomųjį pasaulį".